Strona Główna · Artykuły · Forum · LinkiWtorek, Wrzesień 25, 2018
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
FAQ
Forum
Linki
Kontakt
Galeria
Szukaj
Stacja Rogoźno
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 20
Nieaktywowany Użytkownik: 77
Najnowszy Użytkownik: garcia
Na Forum
Najnowsze Tematy
Pociągiem w Sudety!
Pociągiem nad jezioro!
Pociągiem na koronac...
Pociągiem do słońca!
Pociągiem do AquaParku!
Najciekawsze Tematy
WODNIK '12 [1]
Pociągiem w Sudety! [0]
Pociągiem nad jez... [0]
Pociągiem na koro... [0]
Pociągiem do słońca! [0]
Forum Kolejowe
Rynek Kolejowy
KolejTV
Bezpieczny Przejazd
Rozkład Jazdy
Regulamin
Nowych użytkowników zapraszam do kategorii FAQ po to aby zapoznali się ze swoimi prawami oraz z regulaminem. Administrator.
100 najlepszych stron kolejowych
100 najlepszych stron o kolejach
Kolej Top Lista
Toplista Stron Kolejowych
Elektryczne Zespoły Trakcyjne dla Kolei Wielkopolskich
Newsy Hiszpański CAF i bydgoska Pesa - te dwie firmy mają największe szanse, by dostarczyć pociągi, którymi za niespełna dwa lata będą jeździć Wielkopolanie.
To jeden z największych przetargów w historii wielkopolskiej kolei. Za blisko pół miliarda złotych trafią do nas 22 nowoczesne pociągi osobowe, tzw. elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Mają być znacznie szybsze (prędkość co najmniej 160 km/h) i wygodniejsze niż wysłużone składy, które obecnie jeżdżą po regionalnych trasach.

Kto wyprodukuje nowe pociągi? Wczorajsze otwarcie ofert przybliżyło nas do odpowiedzi na to pytanie. Choć do przetargu dopuszczono czterech oferentów, zgłoszono tylko trzy oferty. Złożyły je: szwajcarski Stadler, hiszpański CAF i bydgoska Pesa. - Oferty mieszczą się w kwocie, jaką przeznaczyliśmy na zamówienie. To oznacza, że pociągi dla Wielkopolski na pewno będą - cieszy się Jerzy Kriger, dyrektor departamentu transportu w Urzędzie Marszałkowskim.
Wszystkie trzy oferty okazały się bardzo zbliżone jeśli chodzi o cenę (to ona jest najważniejszym kryterium w przetargu). Stadler zaproponował pociągi za 395 mln zł netto, CAF za 393 mln, a Pesa - za 381 mln. Pod względem technicznym (podano tylko podstawowe informacje istotne dla przetargu) różnice są już większe. Gdy wziąć je pod uwagę, wydaje się, że największe szanse na zwycięstwo mają Pesa oraz CAF.

Pesa wystawiła w przetargu swój prototyp - pociąg ELF. Każdy skład ma 204 miejsca siedzące. Z kolei pociąg zaproponowany przez CAF ma ich więcej, bo 214. To model S/449. Jego dodatkowym atutem jest to, że jest lżejszy niż ELF. A waga składu w przeliczeniu na miejsce siedzące to jedno z kryteriów przetargu. Trzecim i ostatnim kryterium jest gwarancja. Ta w przypadku obydwu firm jest identyczna - na pięć lat.

Trzecią ofertę złożył Stadler, oferując Wielkopolsce swój pociąg FLIRT. Szwajcarzy mieli plany, by w przypadku zwycięstwa część prac przy budowie pociągów powierzyć poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych. Niedawno obie firmy podpisały nawet list intencyjny w tej sprawie. Wydaje się jednak, że Stadler ma małe szanse, by pokonać CAF i Pesę. Nie tylko zaproponował najwyższą cenę, ale też jego pociąg ma tylko 190 miejsc siedzących. A w opisie zamówienia określono, że ma ich być co najmniej 200. Może to zmniejszyć szanse Szwajcarów. Ale o tym będzie już decydować komisja przetargowa. Dodatkowo szwajcarska firma - w odróżnieniu od konkurentów - zaproponowała gwarancję nie na pięć lat, tylko na trzy.

- Teraz trzeba usiąść i dokładnie wszystko policzyć - komentowali tuż po otwarciu ofert przedstawiciele Stadlera, CAF i Pesy.

Do przetargu dopuszczone było też konsorcjum Skody i Newagu, jednak nie złożyło oferty. Dlaczego? Nie wiadomo. Nie udało nam się wczoraj skontaktować z Newagiem.

Rozstrzygnięcie przetargu nie nastąpi szybko. - To poważny przetarg na pół miliarda złotych. Dlatego raczej nie będzie to kwestia 2-3 tygodni - mówi Kriger.

Nowe pociągi będą własnością województwa. Pierwsze z nich mają trafić do Wielkopolski najpóźniej 18 miesięcy po podpisaniu umowy. Jeśli obędzie się bez protestów i innych opóźnień, to może to nastąpić już na przełomie 2011 i 2012 r. - Mieszkańcy Wielkopolski chcą i potrzebują nowych pociągów. Dlatego mam nadzieję, że będziemy mogli z nich korzystać jak najszybciej - mówi dyrektor Kriger.
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Ankieta
Brak zawartości dla tego panelu
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

nohab
02/11/2011
Nie wiem, jak było poprzednio. Teraz jest dobrze.

anarchista92
16/02/2011
Zrobiłem małe przemeblowanie w galerii. Jak teraz to wygląda ? Proszę o opinie smiley.

anarchista92
24/12/2010
Wszystkim użytkownikom serwisu kolejrogozno oraz wszystkim odwiedzającym życzę Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku smiley. Zdravim ! Administrator

anarchista92
19/12/2010
Zapraszam do oglądanie zdjęć w nowym albumie "Inne akcenty wypraw". Zdjęć z tego albumu na razie na stronie głównej nie będę umieszczał.

anarchista92
24/11/2010
Amen smiley Admin pozdrawia nowego wróć starego użytkownika ;p

Radek
24/11/2010
Pozdrawiam Admina i wszystkich użytkowników smiley

anarchista92
24/11/2010
@Radek: Stare konto wyleciało smiley.

Radek
24/11/2010
Coś się nie mogę zalogować smiley

anarchista92
24/11/2010
Witam Rada ponownie smiley A co z tamtym kontem ?

anarchista92
13/10/2010
Zgadzacie się ?

anarchista92
13/10/2010
pomysł... Będziecie normalnie dodawać komentarze , po dodaniu skopiujecie wyślecie mi na priv z dopiskiem do jakiego zdjęcia komentarz został dodany a ja to wszystko opublikuję na stronie głównej smiley.

anarchista92
13/10/2010
Drodzy użytkownicy ! Mam pewien pomysł dotyczący komentarzy... Wczoraj trochę poszperałem w sieci i niestety nie da się utworzyć panelu który by wyświetlał ostatnio dodane komentarze , więc wpadłem na

anarchista92
11/10/2010
Jakbym wiedział jak smiley. Muszę to ogarnąć wszystko jak będzie trochę wolnego czasu.. W weekend może albo w czwartek... Na aktualizacje zdjęć mam już pomysł może i z komentarzami się uda...

xMICHCIOx
11/10/2010
To chociaż ostatnie komentarze wgraj. Nawet nie wiadomo czy były komentarze czy nie.

anarchista92
11/10/2010
Witamy , witamy smiley

Dakine
11/10/2010
witam wszystkich

anarchista92
10/10/2010
Tak to już jest i ja tego nie zmienię. A zdjęcia w rozmiarze 640x480 wcale wiele nie tracą ja od początku tak robię i jest dobrze.

xMICHCIOx
10/10/2010
A zdjęcia rozmiaru 640x480 za wiele tracą.

xMICHCIOx
10/10/2010
I zamiast PHP Fusion polecam 4images. Bo przesyłanie linków jest co najmniej tandetne skoro miniaturka od zdjęcia się nie tworzy smiley

xMICHCIOx
10/10/2010
To wstawiaj artykuł o tym.

Archiwum
Zapraszam ponownie :)

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie